Te hogyan szervezted át a könyvelőirodád működését az elmúlt hetekben?

  |   írta: Adónavigátor   |  

2020. április első napjaiban az Adónavigátor ügyfelei között felmérést készítettünk arról, hogy milyen nehézségei lehetnek a veszélyhelyzet alatt a könyvelőirodáknak.
Nézd meg, milyen válaszok érkeztek!


A nagyon rövid és egyszerű kérdőíven három rádiógombos (kiválasztós) és három szabadszavas válaszadási lehetőség állt a kitöltők rendelkezésére. Eddig több mint hétszázan töltötték ki a kérdőívet, a részértékelés alapján az alábbi eredményeket tárjuk elétek.


Milyen munkarendben dolgozol te és a kollégáid?

Továbbra is az irodában dolgozunk  114  (15.49%)
Jellemzően átálltunk a távmunkára  160  (21.74%)
A kettő kombinációja  208  (28.26%)
Egyedül dolgozom, nincs jelentősége, hogy irodában, vagy otthonról  254  (34.51%)

Milyen formában kerülnek a könyvelőirodába az ügyfelektől a bizonylatok?

Jellemzően papíron 236
 (32.07%)
Jellemzően elektronikus formában (pdf, adatfájl, ügyfél számlázóprogramjából)
 64  (8.7%)
Vegyesen  436 (59.08%) 

Teszel erőfeszítéseket a könyvelőirodai digitalizáció felgyorsítására?

Igen 541  (73.51%)
Nem 193  (26.22%)
nem válaszolt
2
 (0.27%)


A három szabadszavas válaszadás közül egyelőre csak egyet értékeltünk ki, hamarosan mutatjuk a többit is...
Tehát az alábbi kérdésre mindenki olyan terjedelemben válaszolhatott, amilyenben akart, voltak egészen terjedelmes válaszok is.

Mi okozza számodra a legnagyobb nehézséget a mostani helyzetben?


A kérdésre adott válaszokat 7 kiemelt probléma köré lehetett gyűjteni.
Mivel a válaszok szabadszavas megfogalmazásban érkeztek, így a sorrendiség nem a felmérés kitöltői által felállított sorrend alapján, hanem a válaszokban megjelenő gyakoriság szerint értendő.

1. Kommunikáció

Legtöbbször kommunikációval kapcsolatos nehézségeket említik, így ez a probléma szerepel az első helyen. Ezen belül leggyakrabban az ügyfelekkel való kapcsolattartás okoz problémát. Széles a spektrum, ugyanis többeknek hiányzik a személyes kapcsolattartás, mások nem tudnak haladni a munkájukkal, mert az ügyfeleik folyamatosan telefonon keresik őket, azonnali válaszokat várva a vállalkozásukat érintő veszélyhelyzettel kapcsolatos kérdésekre.

A kommunikációhoz soroltuk még az otthoni munkavégzés miatt a munkatársak közötti információáramlás nehézségét érintő válaszokat is.

2. Bizonylatok beszerzése

A második helyen a bizonylatokhoz való hozzájutás szerepel. Sokan 2-5 napig karanténba helyezik a postán, vagy ügyféltől jövő papírokat, ez idő alatt nem tudják feldolgozni azokat (nem kell részletezni, milyen gondot okozhat ez pl. a havi áfásoknál, amikor 19-én adják le a számláikat), mások ügyfelei nem tudják/akarják szenelve küldeni a számlákat, vagy egyszerűen nem juttatják el azokat.

3. Bevételcsökkenés

A legfőbb nehézségek között harmadik leggyakrabban említett dolog az ügyfelek bevételei, és saját könyvelőirodájuk bevétele miatti aggodalom. Empátiából többen saját döntés alapján, mások ügyfeleik igényére csökkentettek a könyvelési diaikon.

Érdekes adalék, hogy néhányan, akiknek mostanában szárnyaló bevételű webáruházas ügyfeli vannak, és fix díjért könyvelnek, most a többletmunka miatt jogosnak éreznék a könyvelési díj emelést, de mégsem merik/tudják megemelni a díjat.

4. Törvényi változások

Az előzőhöz hasonló mértékben okoz problémát a veszélyhelyzeti gazdasági intézkedések megismerése, értelmezése, gyakorlati alkalmazása. Hozzátesszük, hogy a felméréskor még csak egyetlen másféloldalnyi kormányrendelet jelent meg részletszabályok nélkül…

5. Félelem

Az ötödik leggyakrabban említett gátló tényező az általános félelem és bizonytalanság érzet, ami természetes velejárója a veszélyhelyzetnek.

6. Digitalizáció

Meglepő, hogy a legnagyobb nehézségek sorában csak a hatodik helyen szerepel a könyvelőirodai digitalizációval és technikai nehézségekkel való küzdelem. Ez vagy azt jelenti, hogy a többség jó úton halad a digitális megoldások mezején, vagy pedig azt, hogy sokan még mindig nem használják a modern eszközöket, így nincs is velük problémájuk.

Érdekesség, hogy többen megemlítették, hogy ilyen körülmények között nem tudnak felkészülni a júliusi online számla adatszolgáltatás bevezetésére, de közel ugyanennyien örülnének annak, ha már most le tudnák hívni asz ügyfeleik számláit a NAV rendszeréből, mert így minden számla a rendelkezésükre állna a könyveléshez.

7. Egészség

A hetedik kiemelt helyen a saját és kollégák egészségének védelmével kapcsolatos aggodalom áll.


Tehát, ezek voltak a könyvelők által leggyakrabban említett nehézségek, amelyekkel a veszélyhelyzet kihirdetése óta találkoztak.
Természetesen rengeteg egyedi problémát írtak még le a kollégák, amelyeket itt nem említettünk meg, mert nem véltünk felfedezni velük kapcsolatban olyan problémát, amely egy irányba mutat.

Legközelebb a másik kérdést értékeljük:
Mikor lennél elégedett, milyen segítséget várnál el mostanában a kormánytól, hivataloktól, szakmai szervezetektől, szolgáltatóktól (pl. számlázó- könyvelőszoftver, ügyviteli rendszer), vagy akár az Adónavigátortól?

Ha nem töltötted ki a kérdőívet, de szeretnél te is hangot adni a véleményednek, kattints ide:


>> KITÖLTÖM A KÉRDŐÍVET! <<

A hozzászólásokba írd meg, mit gondolsz az eredményekről!




Hozzászólások