Az új panasztörvény komoly terheket ró a cégekre

  |   írta: SALDO Zrt.   |  

Az Országgyűlés elfogadta a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló törvényt. A kétszázötven fő feletti cégeknek és a pénzmosási törvény hatálya alá tartozó foglalkoztatóknak – így például a könyvelőknek, könyvvizsgálóknak is – azonnal el kell kezdeniük a felkészülést, hiszen mindössze 60 nap türelmi idő áll rendelkezésükre, hogy az előírásoknak megfelelően alakítsák ki folyamataikat, mely többek között egy visszaélés-belejelentő rendszer létrehozását is magában foglalja.

Az új Panasztörvényt lehetőséget ad munkahelyi visszaélések, szabálytalanságok névvel vagy névtelenül történő bejelentésére, és számos vállalatnak írja elő kötelező visszaélés-bejelentő rendszer létrehozását.

A felkészülési idő rövid, hiszen bizonyos cégeknek mindössze 60 napja van a kötelezettségek teljesítésére, de legkésőbb 2023. december 17-ig mindenkinek létre kell hoznia a visszaélés-bejelentési rendszert. A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság a kötelezettségek teljesítését, az adatvédelmi szabályok betartását pedig a NAIH fogja ellenőrizni.

A panasztörvény gyakorlatilag bármely jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekmény vagy mulasztás bejelentését lehetővé teszi, kezdve például közbeszerzési eljárások során tapasztalt visszaéléstől, a szakmai titoktartás elmulasztásán át, egészen a fogyasztóvédelmi vagy környezetvédelmi szabálysértésekig. A bejelenthető magatartások alá pedig nemcsak a jogszabályba ütköző jelenségek tartoznak, hanem a munkáltató belső szabályzatában jogellenesnek minősített magatartások is.

A munkavállalókon kívül többek között bejelentést tehet a foglalkoztató cég jelenlegi és korábbi (társ)tulajdonosa, alvállalkozója, beszállítója, gyakornoka, önkéntese, de az is, akinek a foglalkoztatóval ilyen kapcsolat létesítésére irányuló eljárása még csak folyamatban van – összességében tehát bárki, aki szerződéses jogviszonyban áll(t) az érintett vállalkozással vagy szervvel.

Visszaélés-bejelentési rendszer: „etikai forródrót” a bejelentések kezelésére


Ennek megvalósítására az új törvény által előírt egyik legfontosabb kötelezettség az, hogy az 50 vagy annál több munkavállalót foglalkoztató munkáltatóknak egyfajta „etikai forródrótot”, belső visszaélés-bejelentési rendszert kell felállítaniuk, amely egyrészt a visszaélést bejelentővel való kapcsolattartást, másrészt annak névtelenségét is biztosítja. A foglalkoztatottak létszámától függetlenül ez ugyanúgy vonatkozik a pénzmosás elleni törvény hatálya alá eső szervezetekre is – a hitelintézetekre, pénzügyi szolgáltatókra, ingatlanügylettel kapcsolatos vagy könyvelői, könyvvizsgálói, adószakértői tevékenységet végzőkre, illetve az állami szervekre vagy helyi önkormányzatokra.

Ezen felül más követelményeknek is meg kell felelniük, mint például:

  • fel kell készülniük a panaszbejelentési rendszer kialakításához kapcsolódó személyes adatok kezelésére,
  • ennek megfelelően módosítaniuk kell a már meglévő tájékoztatókat,
  • valamint rendelkezniük kell a beérkező bejelentések vizsgálatára jogosult, független bejelentő-védelmi megbízottal is.

Új felelősség a láthatáron: egy „bejelentővédelmi-megbízottat” is ki kell jelölni


A munkáltató dönthet úgy, hogy a beérkező bejelentéseket belsőleg kezeli, vagy bevonhat egy külső, pártatlan személyt/szervezetet is. A feladatot ellátó megbízott legfontosabb feladatai közé tartozik a bejelentést tevő tájékoztatása mind a személyes adatainak kezeléséről, mind az eljárási szabályokról – kiemelt figyelmet fordítva arra, hogy mindvégig megőrizze az eljárás során kezelt személyes adatok biztonságát és integritását.
„A jogszabály 19. § (1) bekezdése szerint a belső visszaélés-bejelentési rendszert egy erre kijelölt személy vagy szervezeti egység működtetheti, aki azonban nem utasítható, és a feladatkörébe tartozó ügyeket más szervektől elkülönülten látja el. Ezért javasolt, hogy egy objektív, külső szakértőre bízzuk ezt az összetett tevékenységet” – hangsúlyozza dr. Kreiniker-Barna Eszter, a SALDO Zrt. vállalati jogásza.
Az érintett munkáltatóknak azonnal érdemes elkezdeniük az új whistleblowing működés kialakítását ahhoz, hogy a rövid, 60 napos felkészülési idő alatt „zöld utat kapjon” belső visszaélés-bejelentési rendszerük.
A SALDO Zrt . kiemelt feladatának tekinti a gazdálkodó szervezetek támogatását, ezért egy dedikált szolgáltatást vezetett be az érintett munkaadóknak, hogy határidőn belül megfelelhessenek az új jogszabálynak. A SALDO képzésekkel és szakkönyvekkel is segít a tudásmegosztásban. Amennyiben segítségre van szüksége a panasztörvény kapcsán, keresse szakértőinket az alábbi elérhetőségeken: sales@saldo.hu +36 (20) 777 7332.


Hozzászólások