Merre tart a könyvelőirodád?

  |   írta: Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna   |  

A napokban készítettünk egy felmérést, melyre ezer könyvelő válaszolt.
Arra voltunk kíváncsiak, milyen hosszú távú terveik vannak a könyvelőirodáknak. Csupán egy munkahelyet teremtettek maguknak, amikor könyvelő vállalkozásba fogtak, vagy szeretnének létrehozni valami önálló értékkel bíró dolgot?


uzletasszony.jpg

Mire jutottunk?


Talán te is kitöltötted a kérdőívet, nézd meg az eredményt!
Az irodán belüli létszám tekintetében 44%-otok egyedül dolgozik, és kb. ugyanennyien 2-5 fős könyvelőirodában. Nagyobb létszámú könyvelőcége 10%-nak van.

Arra is rákérdeztünk, hogy a több főt foglalkoztató könyvelőirodában milyen feladatokat láttok el. 80% körüli arányban részt vesztek a napi könyvelési munkában, és a könyvelőiroda vezetők 20%-a foglalkozik kizárólag az iroda vezetésével, a munkafolyamatok ellenőrzésével, tanácsadással.

Hosszú távú tervekre vonatkozóan 28% megelégszik azzal, ha fenn tudja tartani a mostani állapotot, 10% nyugdíjba vonul, megszünteti a tevékenységét, és bezárja az irodát.

Most jön a lényeg!


38% fejleszteni szeretné a könyvelőirodáját úgy, hogy továbbra is benne dolgozik, 21% pedig egy „önjáró” könyvelőirodát szeretne létrehozni, amelyre csak néha kell ránézni.

Tehát, 10-ből 6 könyvelő fejleszteni szeretné a könyvelőirodáját, további ügyfeleket akar szerezni, új munkatársakat felvenni és szervezett munkafolyamatokat bevezetni.
Mit gondolsz, egy könyvelőirodát fel lehet fejleszteni olyan szintre, amely önálló értéket képvisel? És ha igen, akkor szerinted értékesíthető is az iroda, mint bármilyen más termelőcég, hiszen minden hónapban biztos bevételt termel?

Írd meg a hozzászólásokba!



Hozzászólások

Varga Mariann  -  

Sziasztok! Én 20éve vagyok a pályán, 2014-ig három alkalmazottal és 60 ügyféllel dolgoztam. 2015-től átvettünk a társammal kb. 40ügyfeles könyvelőirodát és annak két dolgozóját, mivel az elődöm nyugdíjba vonult. Jelenleg is megvannak az átvett ügyfelek, azóta három ügyfél ment el az átvett állományból és azóta is folyamatosan bővül az irodánk, azóta már 9alkalmazottunk van. Szerintem úgy ahogy egy orvosi praxist, úgy a könyvelőirodát is át-el lehet adni, természetesen az ügyfelekkel megbeszélve. Igen értéket teremtünk, bár vannak negatív példák is. Jelenleg is van ajánlatunk könyvelőiroda átvételére, de sajnos az nem teremt értéket. Könyvelési díjaik nagyon alacsonyak: Pl: 1000Ft/hó, a legmagasabb könyvelési díjuk 60.000.-Ft/hó. Alkalmi munkavállaló 500Ft/alkalom, a dolgozóik nincsenek teljeskörűen bejelentve stb.... Úgyhogy igen vannak értéket termelő, értékes irodák amelyeket érdemes átvenni és vannak olyanok, amelyeket nem!! Ugyanúgy mint bármely más vállalkozások érnek valamit vagy nem érnek semmit!

Szögi Zsuzsa  -  

Zsuzsa szerintem a könyvelés nem hasonlítható semmilyen
tevékenységhez. tulajdonképpen nem is könyveléssel kell
foglalkozni csupán hanem a hozzá kapcsolódó valamennyi dologgal. Gondolok tb-re, munkajog stb.
Véleményem,hogy a a könyvelő iroda úgy nem adható-vehető,
mint más tevékenységgel foglalkozó vállalkozás.

Sok sikert kívánok a további munkádhoz.

Kelemen Istvánné  -  

Kedves Zsuzsi!
Van egy könyvelőiroda 73 m3-es, teljesen felszerelt 4 db számítógép, a megfelelő egyszeres és kettős könyvviteles programmal. Én 75 éves vagyok és úgy érzem, hogy lassan elég lesz egy kicsit szeretnék pihenni is. Keresnék olyan Mérlegképes könyvelőt, aki átvenné az irodát Ügyfélkörrel együtt és hozná a saját Ügyfeleit is, természetesen a Lányom és Fiam Társasházi témában továbbra is itt dolgozna, mint alkalmazott, illetve a Fiam, mint EV.
Ilyen távlati terveim vannak, kár lenne bezárni egy jól felszerelt irodát.Hiába kötödik hozzám az ÜF, egyszer tovább kell adni, bármennyire fáj. Üdvözlettel Kelemen Istvánné Anikó

konyvelozona.hu  -  

És mindez helyileg hol van? Budapesten, vidéken, utóbbi esetben melyik településen?
Ügyfelek száma?
Az ingatlan az irodáé? Az is az adásvétel tárgya?

Mi az akadálya, hogy a két gyermek továbbvigye?

Anikónak szép tervei vannak, de - szerintünk - csiszolgatni kellene inkább a fejlesztést, hogy végre a gyerekek kezébe nyomhassa a kormányrudat, akik pedig még tovább gondolhatják, új lendülettel, friss erővel, önállóan. ;)

Kovács Béláné  -  

Kedves Anikó!

Tudnánk erről személyesen beszélni?

Fekete Erzsébet  -  

Kedves Anikó!

Helyileg hol lenne az iroda? Személyesen tudunk a részletekről beszélni?

Köszönöm

Brecsok Mari  -  

Véleményem szerint nagyon nehéz értékesíteni a könyvelő irodát, mert sokszor személyes kapcsolatokon alapszik az ügyfelekkel való együttműködés, és nem biztos, hogy a bizalom egy másik könyvelővel ugyanúgy megmaradna. Főleg ahol tanácsadást is végez a könyvelőiroda vezetője, több éves együttműködés kell ahhoz, hogy teljes mértékben elfogadják a tanácsát, vagy véleményét! Sok ügyfél váltana másik irodára!

Kerényi Kata  -  

Miért váltana egy másik irodára? Miért lenne nagyobb bizalma az ügyfélnek egy vadonatúj irodával szemben, hogyha mint írod "több éves együttműködés kell ahhoz, hogy teljes mértékben elfogadják a könyvelő tanácsát"? Szerintem, ha van egy szervezeti rendszer, ahol az ügyfél sajátosságainak is megvan a helye, akkor mindegy, ki az iroda tulajdonosa.

Katalin  -  

Mint könyvelőiroda vezető és mint aki aktívan közreműködik az iroda munkájában - nemcsak mint irányító - kimerem jelenteni, hogy az ügyfelek nagyrésze bizalmi alapon dönt adott esetben, hogy kivel könyveltet. Befolyásolja döntésében az ismerősök ajánlása, az adott iroda híre, a közreműködők, az ott dolgozók személye. Ezt tapasztalatból tudom, hiszen évek óta nem hírdetek, de minden héten jelentkeznek/jelentkeznének nálunk új ügyfelek, de kapacitásunk véges... Ugyanakkor nem vagyok róla meggyőzódve ha befejezném tevékenységemet, eladhatóvá válna-e az ügyfélkör! Bármennyire is fel van építve, ha a vezető személye változik, más habitusú ember kerül az iroda élére, nem biztos, hogy azt elfogadják az ügyfelek. Nagyon bizalmi kérdés ez!!
A fejlődés kérdése: igen, erre áldozni kell, nagyon fontos! A technika fejlődése, ami a munkánk nagyrészét megkönnyítheti, a számvitel, az adózás gyakori változása, erre mind, mind áldozni kell. Nem is keveset! De ez megtérül, hiszen egy szakmailag felkészült, a mai kor kihívásainak megfelelő könyvelőiroda sikeres és elismert tud lenni.

Krauszné Németh Judit  -  

Sok igazságot olvastam minden hozzászólásban.Egyetértek Zsuzsival abban, hogy folyamatosan fejleszteni kell a könyvelő irodánkat és így, lehet, hogy lassabban, de el tudunk jutni arra a szintre, hogy eladhatóvá váljon, amikor elérkezik az a pont az életünkben. Azt gondolom, erre az ügyfeleket is fel tudjuk készíteni és el is fogadják, ha bíznak bennünk.

Mária  -  

Természetesen fel lehet fejleszteni, hiszen minden vállalkozásról igaz ez, hogy kapcsolatok, vagy komoly helyeken folyamatos hirdetés kell ahhoz, hogy fejlődni lehessen. Én is szívesen vásároltam volna induláskor már bejáratott irodát, ügyfelekkel együtt. Röviden igen a válasz.

Berger Gábor  -  

A jól szervezett könyvelőIRODA, mint bármely más jól szervezett vállalkozás is, eladható.

A mindenben döntő, minden kérdésre egyedi válaszokat adó 1 fő tulajdonos SZAKÉRTŐ + 5 fő ASSZISZTENS önállóság, felelősség, döntési jogok nélkül "iroda" ahol még leírva sincsenek a feladatok mert azt csak a Főnök(asszony) tudja, nem adható el, mert a központi személy nélkül értéktelen, eldől mint a bicikli. (1-2 év alatt átalakítható eladhatóvá)

Jól szervezett, eladható iroda alatt azt értem, ahol a feladatok, folyamatok írásba vannak foglalva és mindenki betartja a szabályzatot, működteti a rendszert. A vezető feladata a rendszer aktualizálása, további fejlesztése, betarttatása, és a felmerülő új kérdések megválaszolása, sztenderdizálása, szabályzatba foglalása.

Az eladható irodában a feladatok 80%-a van sztenderdizálva, írásba foglalva, és a vezetőnek csak 20%-ban kell egyedi döntéseket hoznia (egyedi esetek, új kihívások). A munkatársak kompetensek, és rendelkeznek megfelelő felhatalmazással. Eladás után természetesen új vezetőre is szükség van, aki a 20%-ban dönt, és továbbfejleszti a céget.

3+1 fő szabály az eladáshoz:
1. A kapcsolattartó személye (beosztott könyvelő) ne változzon!
2. A könyvelési díj ne változzon! (jelentősen)
3. A szerződés feltételei ne változzanak! (jelentősen)
+1. Az iroda helyszíne ne változzon!

Ha ez a 3+1 pont stabil marad, és a folyamatok is szinte ugyanúgy működnek tovább, akkor az ügyfeleket nem fogja érdekelni hogy ki a könyvelőiroda tulajdonosa.

Nagy-György Istvánné  -  

Én azt tapasztalom, hogy ragaszkodnak a könyvelő személyéhez az ügyfelek akkor, amikor vele közvetlen kapcsolatban van a könyvelő. Ha a cégvezető van csak kapcsolatban az ügyféllel, akkor a cégvezetőhöz ragaszkodik, nem a cég nevéhez. Ha elégedetlen, mindenképp elmegy.

konyvelozona.hu  -  

Fogós és ravasz kérdés.

Először arra gondol az ember, hogy: igen. Egészen biztosan értéket teremtünk azzal, hogy kialakítjuk az ügyfélkört, amely 5-10-20-stb. éven keresztül stabil megélhetést biztosít a kollégáinknak, és önmagunknak.

Másodszor is azt gondoljuk, hogy igen, mert megéltük majdnem; meg akartak bennünket venni szőröstül-bőröstül, csak észbe kaptunk, hogy akkor miből fogunk megélni egy idő után (mert elég szép összeget kínáltak), és mi lesz a kollégákkal.

Harmadszor, ha forgatjuk és ízlelgetjük a kérdést, akkor - a mi szintünkön - szintén igenlő lehet a válasz, csak nem egészen úgy. :)
Egy klasszikusnak mondható könyvelőiroda kialakítása (ügyfélkör, munkatársak, programok, eszközök, stb.) hosszú évek tudatos munkája, ugyanúgy, mint a fenntarthatósága. Óriási értéket képvisel, mely érték legnagyobb részét az a szellemi tőke képviseli, amelyre nem született még könyvvizsgáló, aki ezt megbízható módon az egyes számlaosztályba tudná integrálni... :)

Hogyan és merre tovább? Manapság, amikor a klasszikus könyvelés (és vele a klasszikus könyvelőiroda), a fejlődésből adódóan, belátható időn belül, megszűnésre kerül, meglehetősen nehéz dolog jövőképet felrajzolni - mi is csak gondolkodunk rajta, nincs kialakult terv.

Az előállított (megálmodott, megtermelt, keletkezett) könyvelőiroda-értéket - véleményünk szerint - ma még lehet értékesíteni, holnap már nem biztos, ezért ma kell kitalálnunk, hogy milyen folyamatokkal alakítsuk át a könyvelőirodát, valami olyasmire, amire lehet igény, csak még az igénybevevők sem tudják, hogy lesz ilyen igényük. ;)

Az esélyek nem annyira rosszak: ha belegondoltok, egy könyvelő mindent tud, mindent csinál, mindenhez ért, és mindenért b.. csesztetik. Tehát, ebből a katyvaszból kellene, az értékeket megtartva, hozzáadagolva, új izét csinálni.

Püff neki! Válaszoltunk is meg nem is Zsuzsiék kérdésére... Bocsánat!

Böröczky Zsuzsi  -  

Nagyon jól összefoglaltátok milyen helyzetben is van egy könyvelőiroda.
Munkánk havi fix bevételt hoz, ellentétben az egyszeri szolgáltatást nyújtókkal. Tehát van értéke, nem is akármilyen!
Viszont a jogszabályi bizonytalanság, a jövőkép kialakítása miatt nehéz helyzetben vagyunk.
Személy szerint nehezen tudom elképzelni, hogy a jövőben nem lesz szükség könyvelőkre...
Az irodát fejleszteni kell, és mindig a kornak, feladatnak megfelelő újításokkal kell előállni, és akkor gondolkodhatunk hosszútávon. Akár magunk visszük tovább, akár átadjuk valakinek.

Zeffer Zsuzsanna  -  

Több, mint 20 éve vezetem az irodámat. Van több kollégám aki nekem dolgozik. (Én nem szeretem az alkalmazott szót!) Azt vettem észre, hogy az ügyfelek lassan lassan elfogadták már, hogy nem csak Én vagyok, hanem a napi gondokat (számla másolat, kifizetés igazolás, szállítói/vevői egyeztetés) meg tudják a kollégáimmal is beszélni. DE ha valami fontos történik az életükben akkor mindig engem keresnek. Így az iroda úgy gondolom félig önjáró, de a jelenlétem (ha nem is 100%-ban), de kell. Én pedig amikor kell ott vagyok. Az, hogy az iroda önállóan képvisel-e értéket? Határozottan IGEN! minden piaci alapon működik ez is. Lehet vevővesztés egy átállással, de szerintem ez emberi kapcsolatokon is nagyon nagyban múlik! (Ki és főleg miért vált ilyen radikálisan.) Itt írta valaki, hogy csak hirdetéssel nem lehet ügyfelet szerezni..... én úgy vettem észre hirdetéssel egyáltalán nem lehet ügyfelet szerezni, mi pl egyetlen ügyfelünket sem szereztük így, csakis ajánlással és közel 100 (remélem) elégetett ügyfelünk van! Köszönöm

konyvelozona.hu  -  

Kedves Zeffer Zsuzsanna!

99,9 %-os találati aránnyal azt mondtad, amit mi is mondtunk volna, ha nem futott volna túl magunkon az agyunk.

Teljesen egyetértünk veled; minden szavad igaz és helyénvaló.

Csak hogyan tovább? erről is szívesen meghallgatnánk.

Zeffer Zsuzsanna  -  

Hogyan tovább? volt a kérdés.... azt írtad erre lennél kíváncsi. Bevallom őszintén ezen nem gondolkoztam még. Egy biztos nem szabad egy lábon állni ha van rá mód. Mi már a férjemmel kialakítottuk a másik lábat. Viszont szerintem a könyvelői munka - bárki bármit mond - még egy jó darabig igenis nagyon szükséges lesz a vállalkozások számára. Bármennyire is szeretnék digitalizálni és központosítani, azért valljuk be és mi igazán tudjuk, hogy mennyi mennyi apró kézi bizbasz van amit meg kell csinálni és ezt nem lehet automatizálni. Én úgy gondolom, ha majd eljön AZ A BIZONYOS PONT, akkor gondolkozom a hogyan továbbon. Most még nem, még dolgozom, még van munka, van ügyfél...... szóval most ez a lényeg számomra.

Andréné  -  

Szerintem a cégek a könyvelő személyéhez ragaszkodnak és nem az irodához.

Kata  -  

Érdekes kérdés, nem tudom, mennyire kötődnek az ügyfelek a könyvelő személyéhez...

Gera Jánosné  -  

Igen értékesithető, a meglévő ügyfelek egy biztos tőkét képviselnek, olyan iroda megveszi, akinek kell az új ügyfél, hiszen új ügyfelet "szerezni" csak hirdetéssel nehéz. Csak az változtat könyvelő céget aki nincs megelégedve a kapott szolgáltatás árával vagy a minőségével. Az ára függ attól, hogy EV, vagy BT, KFT.