Útnyilvántartás vezetésével kapcsolatos kérdések

  |   írta: Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna   |  

Egy a nagyon egyszerű, de mégis nehezen megválaszolható kérdés merül fel ma minden könyvelőben, vállalkozóban. Aki eddig megfizette a „drága” adót, értetlenül áll a következmények nélküli olcsóbb adó előtt. Aki viszont eddig is készített útnyilvántartást, az fél azt elhagyni, nehogy hiányolják később. Kell, vagy nem kell útnyilvántartást vezetni február 1-től? Erre az egyszerű kérdésre egyértelmű választ szeretnénk kapni. A törvény nem egyértelmű, az adóhivatali állásfoglalások pedig ellentmondanak egymásnak.

Mint mindenki számára ismert 2009.02.01-től új adóztatási rendszert vezettek be a cégautókkal kapcsolatban. A korábban megszokott jövedelem típusú adót felváltotta egy vagyoni típusú adó.
Ezzel egyidőben két helyen is változott az szja törvény:
  1. A korábbi 70§-t hatályon kívül helyezték, azaz nem adóköteles természetbeni juttatás a cégautók magánhasználata.
  2. Ezzel egyidőben beiktatták a törvény 1. sz. mellékletének 8.37 pontját: eszerint adómentes természetbeni juttatás a kifizető, külföldi székhelyű jogi személy, egyéb szervezet által biztosított személygépkocsi magáncélú használata, továbbá azzal összefüggésben úthasználatra jogosító bérlet, jegy juttatása.

Ennyi ismeret után bátran kijelenthetjük, hogy a továbbiakban nincs szükség útnyilvántartásra, mert:
  • ha az autót üzleti célból használjuk, akkor egyértelmű vállalkozási költség merül fel.
  • ha az autót magáncélból használjuk, akkor pedig természetbeni juttatás keletkezik, melyre nincs adófizetési kötelezettség

A problémák azonban itt kezdődnek:
  • a számviteli törvény előírása szerint el kell-e különíteni az üzleti használatot a magánhasználattól?
  • a magánhasználat miatt elszámolt üzemanyagköltség, amit anyagköltségként számolunk el, levonható-e az iparűzési adó alapjából?
  • elszámolható-e költségként az üzemanyag-számla, ha az biztosan nem ebben az autóban került felhasználásra (a fogyasztás már extrém értéket mutat), de mégis ennek az autónak a rendszáma lett rá feltüntetve?

AZAZ: kell-e valamilyen nyilvántartást vezetni az autóra felmerülő költségekről annak érdekében, hogy azok ne legyenek kedvezőtlen hatással a különféle adókötelezettségekre?
Ha valaki érdekelt abban, hogy mások útnyilvántartást vezessenek (pl. útnyilvántartó szoftvert fejleszt, vagy nyomtatványt értékesít) egyértelműen azt fogja válaszolni, hogy IGEN.
Ha egy vállalkozó nem igazán szeret útnyilvántartást vezetni, képes elhinni azt, hogy NEM.

Az APEH sajnos nem adott ki központi állásfoglalást. Vannak viszont egyedi kérdés-válaszok. Ilyen egyedileg kapott válasz az alábbi tájékoztatás is:
„Az útnyilvántartás vezetése a cégautó adóhoz nem kötelező, de továbbra is ajánlott ahhoz, hogy az üzleti célú üzemanyag fogyasztás hitelt érdemlően bizonyítható legyen. Ugyanis az év eleji és az év végi km óra állás feljegyzése a teljes futott km-t bizonyítja, de hogy ebből mennyi volt a ténylegesen üzleti célból megtett út, azt nem. Ez alól csak az egyéni vállalkozó mentesül, aki tételes költségelszámolást folytat ugyan, de a havi 500 km utat számol el átalányban.Társaságok esetében, ha hitelt érdemlően nem tudják bizonyítani az üzleti célból felmerült és indokolt üzemanyag költséget - és ezt a költségek között elszámolják - meg kell növelni a társasági adóalap kiszámításakor az adózás előtti eredményt.

(A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 11. mell III./  9. és 11. pontjai, és a társasági adóról és az osztalékadóról szóló többször módosított 1996. évi LXXXI. törvény 8. § (1) bek. d. pontja.)
(Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Közép-dunántúli Regionális Igazgatóság Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály)”

Olvastam ezzel ellentétes értelmezést is, kiváló és nagytekintélyű adótanácsadótól. Nem csoda, ha a könyvelő nem tud egyértelmű választ adni ügyfeleinek. Ez ismét egy olyan helyzet, amit nehezen tudunk megmagyarázni az ügyfélnek presztízsveszteség nélkül.

Ők csak egy egyszerű kérdést tettek fel: „Kell útnyilvántartás, vagy nem…?”
Ön mit válaszol ilyenkor az ügyfelének?

Ha Önnek, vagy ismerősének van a birtokában ezzel a problémával kapcsolatos egyedi állásfoglalás, akkor szívesen adunk helyet azok közzétételére a hozzászólásokban.


Hozzászólások

csak a keresztnevét...  -  

Az EV saját magát nem küldheti ki csak alkalmazottját tehát sajna nem mentesül a cégautó adó alól. Elég szemétség hogy az 500 km elszámolása is maga után vonja a cégautó adó fizetését.

Üdv. Piri

csak a keresztnevét...  -  

Igen kell útnyilvántartás legalábbis ajánlott mert ezzel támasztható alá hogy csak a cég érdekében használja és ajánlott a tankolásokat is felvezetni én ezt válaszolom az ügyfeleimnek.

Üdvözlettel Piri

csak a keresztnevét...  -  

Mint adótanácsadó azt soktam tanácsolni, vezetni érdemes egy egyszerűsitett útnyilvántartást, melyben a napi nyitó záró km óraállás mellett fel kell tüntetni a megtett magánutak összes km-t, és havonta ennek arányában az anyagköltséget csökkenteni. Persze a TA bevallásnál is növelő tételként figylembe kell venni, ezért érdemes egy egyedi számlán vezetni  a magánhasználatra eső üzemanyag költséget.

Elárulom, senki nem csinálja.

Üdvözlettel, Merényi Éva

Ilona  -  

Kedves Zsuzsa!

Hogyan számoljam el,ha a dolgozó a cég tehergépkocsijával   vidékre hazamegy? Nem vonatkozik rá a cégautó adó,ez természetbeni hozzájárulás lesz?Menetlevelet ebben az esetben mindenképpen vezetni kell amiből kiderül hogy a dolgozó több száz km megtételére használta hétvégenként a tgk-t.

Köszönöm a válaszod előre is.

Ilona

csak a keresztnevét...  -  

sok minden uj információt kaptam, csak a cégautó adó fizetésének kötelezettségét nem tárgyalja a cikk, ezt hiányolom. örülnék, ha arról is hallanánk, ki fizeti a cégautó adót, a flottakezelő - mivel a bérleti dij azt is tartaklmazza -vagy a bérbevevő? hogyan alakult ez a 2006 -2007. évben?

 

Ági  -  

Kedves Zsuzsa!

Az útnyilvántartás vezetésére vonatkozóan tájákoztatást kértem az APEH-tól, álláspontjuk szerint  azért kell útnyilvántartás vagy valami egyéb az üzleti és a magáncélú használat nyilvántartására, mert a magánhasználat ugyan adómentes, de természetbeni juttatásként személyi jellegű egyéb kifizetésként kell könyvelni és a gépkocsi tényleges költségét a magáncélú használat arányában a könyvelésben meg kell osztani.

 

Erzsike  -  

2008-tól csak a mezőgazdasági őstermelőknek lehet 500 km/hó átalányt elszámolni.

csak a keresztnevét...  -  

Örömmel vettem az információt, de legjobban az utolsók tetszettek: fogadjuk el, hogy nem kell útnyilvántartást vezetni. Talán tényleg hihetünk az egyszeűsítési törekvésnek. Ígaz ugyan, hogy  ezidáig nem nagyon kényeztettek el bennünket. Nó majd ezután?????????????

Köszönettel Tilda,

Marika  -  

Szerintem a cégnél üzemeltettet gépjármüveknél a gépjármü  ,menetlevelet vezetni kell .Ez alapján tudom az elszámolást az év eleji és év .végi km-  óra állás alapján elszámolni a megtett utat ,amely bizonyitja a futott km-t .  Ezzel hitelt érdemlően lehet bizonyitani az indokolt költséget. További szép napot Bné Marika. 

Edit  -  

Segítsetek SOS !!!!

Egyéni vállalkozó szerintetek a havi 500 km-t elszámolhatja-e ha nem fizeti a cégautó adót?

Amy  -  

Nem. Bármijen gk ktg elszámolása esetén kell cégautóadót fizetni.

 

Amy  -  

Bocsánat, de a BÁRMILYEN az ly, elírtam.

Üdv: Amy

Szoltán  -  

Még mindig nem tudom, hogy a járművezetést oktatók, ha csak oktatnak átalánydíjas elszámolással, kell e nekik fizetni cégautó adót?

VICC.

Mi a különbség egy bolond és az idegbeteg adóellenőr között?

A bolond szerint 2x2=5

Az idegbeteg adóellenőr tudja, hogy négy, (DE KÚRVÁRA KEVESLI)

Amy  -  

Nem kell fizetni nekik. Két tájékoztató (nem állásfoglalásom) van amit sikerült beszerezni, az első APEH-os a második PM-es.

Ildikó  -  

Köszönöm a tájékoztatást.

csak a keresztnevét...  -  

Kedves Zsuzsi

! A következő kérdésem lenne:

Az én férjem ( kényszer) magánvállalkozó, ( én nyugdíjas) Egy céggel van szerződéses viszonyban a Cég nagy teherautójával árut terít, minden költség az övé.( erkölcstele, amit a cég csinál velük, no de nem ez a kérdésem)

Időnként elviszi az én személyautómat az üzlével összefüggő elszámolásokhoz. Befizette a 7.000.- Ft-ot. Az útnyilvántartás mellé szükséges-e a kiküldetési rendelvény.

Köszönettel, további szép napot,

 

Üdv. Karancsiné Éva

.

Edit  -  

Annyi lenne a kérdésem, hogy amíg az Szja szerinti cégautó adót választották a cégeitek korrigáltátok-e az adó alapokat, vagy érdekelt-e Benneteket, hogy az iparűzési adó alapjánál elfogadják-e a teljes üzemanyag árat vagy sem az önkormányzatok.

Véleményem szerint ebből az egyszerű képletből adódóan nem kell vezetni nyilvántartást.

Az egy dolog , hogy a pofára esés elkerülése végett (APEH ellenőrzés által megállapított túlzott üzemanyag fogyasztás a megtett KM alapján) eddig is megnéztük az éves összes KM és elszámolt üzemanyag mennyiség arányát.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zita  -  

Teljesen egyetértek. De most nem inkább az elektrónikus bevallással kéne foglalkozni, arról tud valaki valamit. Mindjárt itt az április vége és már csak így küldhetjük a beszámolót, de milyen módon zajlik ez. ??????

csak a keresztnevét...  -  

Kedves Zsuzsanna !

Én mindíg olyan tanácsot adok az ügyfeleimnek, hogy még 20 év múlva se tudjanak belekötni. Ami nem azt jelenti hogy el is fogadják.

Természetesen az útnyílvántartás vezetése még a cég megnyugtatására is kötelező lenne szabályosan vezetni.Mert ha jól végig gondolom, a tankolásról szóló számla áfája(gázolajnál) csak az elszámolt norma illetve a telitankolás engedné meg évvégén. amit elszámolhatok a tárgy évben kts-ként .

A másik ami szerintem is fontos lenne a km óra állásának kezdő és záró feljegyzése.Amit megint csak nehéz elfogadtatni.

Azt már gyakorlatból is tapasztaltam hogy aki csak egy normál papírra írja a hivatalos utakat, és ezt szabályosan havonta elszámolja az megnyugattóan biztos abban , hogy ténylegesen üzleti célra használta a céges autót. És nem nyugtalan hogy beleköthetnek.

Tehát a válaszom hogy kell útnyílvántartás, szabályos kimutatással.

Dohányosné

 

Zita  -  

És akkor miért fizet adót az a szerencsétlen. Hiszen a cégautóval elismert magánhasználatot fizeti meg. Akkor pedig igenis használhatja az szgk-t magáncélra, akkor meg miért kéne bizonygatni, hogy csak hivatalos üzleti érdekben használta. Ki mondta, hogy csak arra használja. De mivel fizeti a cégautó adót, ezáltal az is elismert költség. Miért kell itt nem lévő problémát generálni.

Cégautó= magánhasználat = elismert költség

Ezen a csonton már nincs több husi. Térjünk át másik témára.

APEH honlapról  -  

A múlt héten még a www.apeh.hu Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság gyakran ismételt kérdéseinél az alábbi kérdés - válasz volt olvasható:

A cégautó üzemeltetésével kapcsolatban a tulajdonos társaságnál felmerült költségek elismert költségnek minősülnek-e a társasági adóalap meghatározása során, szükséges-e ehhez útnyilvántartást vezetni?

Válasz: A cégautóval kapcsolatban felmerült, megfelelő bizonylat alapján elszámolt költségek a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek minősülnek. A Tao. tv. nem írja elő útnyilvántartás vezetését, ahhoz azonban, hogy az adózó igazolni tudja, hogy a költségek ténylegesen a cégautóval kapcsolatosan merültek fel, célszerű az év elején és az év végén a kilométer-állást feljegyezni, amellyel igazolni lehet, hogy az adóévben hány kilométert futott a jármű.

(Tao. tv. 8.§ 1. bekezdés d, pont, 3. sz. melléklet B, fejezet 6. pont)

TG  -  

Mi van akkor, ha az e.v. a saját szgk-ját adja az alkalmazottja alá, és erre állít ki kiküldetési rendelvényt a dolgozónak, mert a neki fizeti a költségtérítést (a dolgozó tankol).

csak a keresztnevét...  -  

Meg tudja valaki erősíteni azt, hogy az E.V. nem mentesül a saját szgk használattal kapcsolatban a cégautó adó alól a kiküldetési rendelvénnyel (mert ő csak útnyilvántartás alapján számolhat el ktg-et)?

DSA  -  

Saját magát nem küldheti ki, ezért az EV nem mentesülhet a cégautó adóról.

jozsó  -  

Most  nem tudom, hogy ez csak a szeméylgépkocsira vonatkozi és a kisteherautóra nem !?

Üdv.

csak a keresztnevét...  -  

Köszönöm szépen a tájékoztatást.A vélemények megoszlanak.

  Marika

Anna  -  

Minden tájékoztatón azt hallottam, nem kell. Soroltam az aggályaimat, de kinevetnek, még a főnököm is.

Tanácstalan vagyok.

Ezt azért köszönöm, valahoz mégiscsak igazam van, nem sokra megyek vele.

Irén  -  

Én azt tanácsolom az ügyfeleimnek, hogy kell, mert a számviteli tv.szerint a valódiság elvének megfelelve csak ez alapján lehetséges a személyi jellegű kiadások elkülönítése és enélkül a tényleges üzemanyag költségből nem lehet a HIPA szerinti anyagktget megállapítani..

A másik, ami miatt kell, hogy idegen autó üzemag ktg elszámolásának a gyanúját is ki lehet vele védeni.

 

Marcsi  -  

Nem értek vele egyet, miért kell a vállalkozókat tovább terhelni. Nem elég, hogy fizet. Nem tudjuk elkülöníteni  a személyi jellegű kifizetéseket. Így van nem tudjuk elkülöníteni, a papírból, borítékból, néhány porszívóból és sorolhatnám, hogy valójában hová is vették. Mondjuk iskola kezdéskori irószer számla. Ha ez annyira szemet szúró, akkor én kivenném a szgk. üzemanyag ktg-ét a helyi adó megállapításakor, főleg ott, ahol férj-feleség a tulajdonos és otthon tartják az autót. Ez is egy elkülönítés. Mintahogy az áfa is megengedi a tárgyi mentes árbevétel és az áfa köteles árbevételnél a levonható áfa közötti megosztás esetén a tételes elkülönítést. Valljuk be, hogy az az útnyilvántartás most mennyire pontos. Végre van egy lehetőség, arra, hogy ne magyarázkodjunk, akkor ne szépítsünk, csak azért mert olyan jól néz ki. Ráadásul mennyi idő és pénz ennek előállítása: ha már eltekintenek, akkor mi meg ha már számvitel: ott a KÖLTSÉG-HASZON ELV. Fizetünk adót, meg még több tíz ezer a magyarázkodás? Ez gazdaságos? De ne tájékoztassuk félre a kuncsaftokat, mi könyvelők is csináljuk az országos vihart, van sok más téma, ami sokkal fontosabb és igazi szakmai feladat. Tudnék példákat mondani. Na erről ennyit........

Marcsi  -  

Nem értek vele egyet, miért kell a vállalkozókat tovább terhelni. Nem elég, hogy fizet. Nem tudjuk elkülöníteni  a személyi jellegű kifizetéseket. Így van nem tudjuk elkülöníteni, a papírból, borítékból, néhány porszívóból és sorolhatnám, hogy valójában hová is vették. Mondjuk iskola kezdéskori irószer számla. Ha ez annyira szemet szúró, akkor én kivenném a szgk. üzemanyag ktg-ét a helyi adó megállapításakor, főleg ott, ahol férj-feleség a tulajdonos és otthon tartják az autót. Ez is egy elkülönítés. Mintahogy az áfa is megengedi a tárgyi mentes árbevétel és az áfa köteles árbevételnél a levonható áfa közötti megosztás esetén a tételes elkülönítést. Valljuk be, hogy az az útnyilvántartás most mennyire pontos. Végre van egy lehetőség, arra, hogy ne magyarázkodjunk, akkor ne szépítsünk, csak azért mert olyan jól néz ki. Ráadásul mennyi idő és pénz ennek előállítása: ha már eltekintenek, akkor mi meg ha már számvitel: ott a KÖLTSÉG-HASZON ELV. Fizetünk adót, meg még több tíz ezer a magyarázkodás? Ez gazdaságos? De ne tájékoztassuk félre a kuncsaftokat, mi könyvelők is csináljuk az országos vihart, van sok más téma, ami sokkal fontosabb és igazi szakmai feladat. Tudnék példákat mondani. Na erről ennyit........

csak a keresztnevét...  -  

Sziasztok!

Nekem ez alapján egyértelműnek tűnik.

költségnek, ráfordításnak min

 

ősül a cégautó használata, fenntartása és üzemeltetése révén felmerült költség, ráfordítás, ideértve az azzal összefüggő,törvényen alapuló, az államháztartás valamely alrendszere számára történő kötelező befizetést is. E rendelkezés alapján a társas vállalkozásnak társasági adó fizetési (adóalap növelési) kötelezettsége nem keletkezik, függetlenül attól,hogy a tulajdonában lévő cégautóval megvalósul-e a magáncélú használat."

 

 

Információs füzetek 2009/08-Apeh honlap 03.05

 

"A Tao. törvény alapján

csak a keresztnevét...  -  

 Kedves Zsuzsa!

Az APEH a következő állásfoglalást adta ki, amely szerint a vállalkozásoknak egyértelműen nem kell útnyilvántartást vezetniük.

Iparűzési adó szempontjából - véleményem szerint - az átlagfogyasztás alapján vélelmezhető az üzemanyagfelhasználás realitása.

A gépjárművek költségelszámolási lehetőségeinek alapvető szabályai a személyi jövedelemadó és a társasági adó rendszerében2009.03.05.

Üdvözlettel:

Péter

Kamill  -  

Tisztelt Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna!

A kiküldetési rendelvény fogalmából - a "rendelvény" szóból, megítélésem szerint az előre történő kiállítás következik.

A céges elszámolást tekintve Önnel értenék egyet, ugyanis számvitelileg valamilyen - akár alapszintű - bizonylatra a költségelszámoláshoz mégiscsak szükség lenne; még akkor is,

ha az SZJA és a TAO tv-ek alapján erre valóban nem feltétlenül lenne szükség!

Tisztelettel:

Holl Kamill

Marcsi  -  

Sziasztok!

Erre mondta Lepsényi Mária és a tásasági adó Ácsné Molnár Judit APEH munkatársak, hogy nekünk semmi nem jó. Miért nem lehet elfogadni, ha valami könnyebbség, határozottan kijelentették 2009. február 11-én Győrben tartott előadásukon, hogy NEM KELL ÚTNYILVÁNTARTÁS. Természetesen ahhoz, hogy a szomszéd gázolaját ne lehessen elszámolni, ezért év eleji és évvégi km kell, hogy után  lehessen számolni, a jogos üzemanyag mennyiségnek. Az adót meg azért fizetik, mert van elismert magánhasználat. És ezért a társasági adó is elismert költségnek tekinti mind az adót, mind az üzemanyagot. De mint elmondták, eddig sem kellett a magasabb adónál sem vezetni. Itt megint a szélsőségekkel van baj. Akinek ha visszaszámolják, egy nap 48 órát is tudott volna utazni.

Az útnyilvántartó programot készítő cégek ezzel akarnak ügyfelet szerezni. Hát sajnos ez van, végre van valami költség kimélés, spórolási lehetőség ebben a válságban.

 

Zsóka  -  

Egyet értek Marcsi hozzászólásával!!! Az ország másik végében ugyanez a tájékoztatás hangzott el egy előadáson, gondolom egész más APEH szakértők révén.