De már az elején tisztázzuk! Hiába szól ebben a két kérdésben szinte szó szerint ugyanúgy a törvény, az adóhatóság értelmezése mégis eltérő.
Az adóhatósági tájékoztatók szerint
- a telefon esetében a számla végösszegéből a magánhasználatot kivonva, a maradék áfájának 70-30%-át kell osztani.
- a személygépkocsi esetében az 50%-ba belefér a magánhasználat, így az áfa 50%-ának levonásához nincs szükség útnyilvántartásra.
Lehet, hogy a személygépkocsihoz kiadott álláspont majd a telefonokra kiadott tájékoztatót is felül fogja írni.
A továbbiakban a személygépkocsira koncentrálva nézzünk néhány tipikus esetet az áfa szempontjából:
- továbbra sem vonható le az áfa az önállóan történt termékbeszerzések esetében. Ilyen az üzemanyag, az olaj, az alkatrész vásárlása
- továbbra sem vonható le az áfa olyan szolgáltatásoknál, melyekre tételes tiltás van. Ilyen a parkolás, az útdíj
- Levonható az áfa 50%-a az igénybevett szolgáltatások esetében, ilyen például a mosatási költség
- azokban az esetekben, amikor együtt valósul meg termék és szolgáltatás számlázása, akkor meg kell vizsgálni, melyik a főtevékenység:
- egy kötelező szerviz alkalmával beépített alkatrészek a szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódnak, így a teljes számla szolgáltatásnak tekinthető még akkor is, ha a termékek külön sorban kerülnek felsorolásra
- egy téli gumi vásárlása szereléssel együtt inkább termékvásárlásnak tekinthető, még akkor is, ha a számlán a felszerelés, mint szolgáltatás is leszámlázásra kerül.
Ezekben a „vegyes” az esetekben azt érdemes vizsgálni, hogy melyik az a része a számlának, ami a másik nélkül nem jött volna létre. Az első esetben a szolgáltatás igénybevétele miatt jött létre a termékvásárlás, ezért a szolgáltatás a főtevékenység. A második esetben pedig a termékvásárlás „húzta” magával a szolgáltatást, azaz a kerekek felszerelését, ezért a termékvásárlás a főtevékenység.
- Szerinted, ha egy szerviz „olajcsere-akciót” hirdet, aminek lényege, hogy nála vedd meg az olajat, és akkor olcsón (vagy ingyen) kicserélik, az termékvásárlás vagy szerviz-szolgáltatás?
Írd meg a hozzászólásokba!
Gábor -
Lehet a kérdésem egyértelmű, és azért nem találtam rá eddig választ, mert másnál ez eddig fel sem merült, de vajon az gépjármű üzemeltetés, fenntartás kategóriába belefér e a flottakezelés?
Nekem az lenne az megérzésem, hogy igen, hiszen ez pont az ilyen jellegű szolgáltatások átalánydíja, és egyértelműen szolgáltatásnak is minősül, de hogy egy korábbi válaszból idézzek, pont az általános "NAV-félsz-szemlélet" miatt nem mernék rá nagy tételben fogadni.
Köszönettel
Gábor
Tüzsi -
Herczeg Gábor -
Gábor
RGabi -
A cégünk bérbe ad személygépkocsit és saját szerelőnk van ebben az esetben csak alkatrészeket vásárolunk, itt mi a helyzet áfa szempontjából, ha csak ténylegesen szolgáltatás figyelembevételével kaphatom vissza az áfát.
Szilvia -
A NAV tájékoztatást elolvasva egy dolog elgondolkodtatott: hogyan lehet az új autógumi vásárlása és szerelése szolgáltatás? Számviteli szempontból 4 db új gumi beszerzése és felszerelése növeli a gépjármű piaci értékét, legalább a 4 új gumi értékével. Ezt a gyakorlat is alátámasztja, hiszen nagyon kopott gumik esetében ezt a kiadást biztosan lealkudja a vevő. Az új gumikkal - használattól függően ugyan - de általában 2 nyarat vagy 2 telet "ki lehet húzni". Így már a számviteli előírások alapján a kiadás időbeli elhatárolását is alkalmazni szükséges (a piaci érték növekmény végett) véleményem szerint. Továbbá, új gumi felszerelést nem kérhetek gumi, mint termék nélkül. Tehát, a termék megvétele az elsődleges szerződés, másodlagos annak felszerelése. Más gépjárművel kapcsolatos szolgáltatás, mint kötelező szervíz, vagy általános javítás, szélsőséges esetben megvalósulhat anyagköltség nélkül is. Értékesítéskor sem hirdethetem az autót úgy, hogy 4 új gumiszerelési szolgáltatással! Én a gyakorlatban 50%-os ÉCS-vel szoktam elszámolni, mint értéknövelő beruházás. Szerintem így életszerű.
konyvelozona.HU -
Én ezzel erősen nem értek egyet ebben a formában:
Ahogyan azt Ruszin Zsolt elmondta korábbi hozzászólásában; mi a fenének bonyolítani azt, amit felesleges.
a.) veszel 4 gumit, amit hazáig gurigatsz: az termékértékesítés. Karbantartáshoz felhasznált anyag, ha te szereled fel.
b.) húz a kocsi eleje, meg a vége. szervizeljék meg. ócskák, kopottak a gumik, cserélni kell őket. Ok, nagy öröm, csere. Ez szolgáltatás igénybevétele. Lehetett volna az is, hogy a fékbetétek leragadtak, és a fékmunkahengerektől a tárcsáig mindent kicserélnek drága pénzen. ettől ez még szolgáltatás igénybevétele marad. És karbantartási költség.
Bármennyire is drága tud lenni egy gumi, az akkor is egy kopó tartozék, amit cserével (is) lehet javítani.
Lehet, hogy kifordul s szervízből, és kap egy akkora defektet, hogy mehet is vissza. Újabb szolgáltatás igénybevétele. Ha szükséges, akár hetente is (egy vasgyári úton rengeteg a szeg.) :)
Kissné Bea -
mari -
miletinkati -
Nekem van már ez ügyben egy NAV tájékoztatóm, amit mindenkivel szívesen megosztok:
Böröczky Zoltán -
bocsánat, de túl hosszú volt a hozzászólásod (4 A/4-es oldal). Csináltunk belőle egy PDF-et, akit érdekel, az letöltheti innen (kijelöl, és bemásol a böngésző címsorába...):
http://www.adonavigator.hu/letoltes/nav_tajekoztato.pdf
Molnárné Kati -
Ruszin Zsolt -
konyvelozona.HU -
Ha egyszer megégette a vasaló a kezünket, akkor még hideg állapotában sem tapperoljuk bátran. :)
V. Kriszta -
Szerintem, nem annyira egyértelmű, hogy az 50%-ba belefér a magánhasználat. Ha tavaly a bérleti díjnál is kitértek a magáncélú használat elkülönítésére, akkor most furcsa lenne, ha ez egyszerre "megszűnne". Bár nem lenne rossz.
"A személygépkocsi bérlet ÁFA levonási szabályai
...
Fontos tudni, hogy kizárólag a gazdasági, vállalkozási tevékenység érdekében használt személygépkocsi bérleti díjának áfa tartalma vonható le és csak olyan mértékben, amilyen mértékben a szolgáltatás igénybevétele adóköteles termékértékesítéshez, szolgáltatásnyújtáshoz történik. Az adólevonási jog gyakorlásához az adózó érdekében áll a gazdasági célú futásteljesítmény hiteles nyilvántartással való dokumentálása, melynek alapja lehet például az útnyilvántartás."
konyvelozona.HU -
Imádom a kérdéseidet, hogy kicsit gondolkodásra készteted az embert, kizökkentve a napi "NAV-félsz-szemlélet"-ből, és némi szakmaiságot lehet csempészni a rabszolga munkába. :)
Az áfa törvény szerint: "13. § (1) Szolgáltatás nyújtása: bármely olyan ügylet, amely e törvény értelmében nem termék értékesítése."
A termékértékesítés kérdését nem boncolgatnám...
Az olajcsere-akció - véleményem szerint - a szervizeltető szempontjából egy olyan szolgáltatás igénybe vétele, aminek a teljesítéséhez a szolgáltatás nyújtója felhasznált valamilyen anyagot.
Ha azonban a szerviz két számlát ad, egyet a kedvezményes olajról, egyet meg a reparációról, akkor egy termékértékesítés és egy szolgáltatásnyújtás igénybevevője lesz.
Ha Zsuzsi gondolatmenetét követem, mármint azt, hogy melyik van melyik miatt, akkor azt mondom, hogy a gépjármű kötelező karbantartása az olajcserét előírja (garancia, szavatosság feltétele lehet, továbbá a későbbi nagyobb bajok elhárítása, azaz a jó gazda gondosságának az elve, ugyancsak a rendszeres olajcserét kívánja), vagyis egy olyan karbantartási szolgáltatást kell elvégezni/igénybe venni, amihez kikerülhetetlen a termék (az olaj, olajszűrő, légszűrő, mikroszűrő stb.) felhasználása, azaz a szolgáltatás szükségessége generálja a termék beszerzését.
Bárdos Mária -
Vincze János -
Az "olaj-csere" akció véleményem szerint mindenképpen szolgáltatás, hiszen én mint megrendelő nem az olajat rendeltem meg, hanem az olajcserét. Önállóan az olajat nem vásároltam volna meg.
Az, hogy ezt a szerviz hogyan jeleníti meg a számlában, szerintem, másodlagos. Itt mindenképpen a szolgáltatás az elsődleges, az olaj, mint termék másodlagos.