Kell, vagy nem kell útnyilvántartás?

  |   írta: Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna   |  

Folyamatosan visszatérő kérdés. Az idén ráadásul a fenntartási, karbantartási költség áfájának 50%-a levonható. Sokáig csak szóban adta azt a tájékoztatást az adóhatóság, hogy nem kell útnyilvántartás az áfalevonáshoz. Május végén írásos tájékoztatás jelent meg. Vajon megváltozott a véleményük?

utnyilvantartas.jpgSokan értelmezték úgy a május 28-án megjelent tájékoztatót, hogy mégis kell útnyilvántartás, ha le akarjuk vonni a javítási költségek áfájának 50%-át.

A tájékoztató szerint azt kell vizsgálni, hogy „az érintett személygépkocsi bármilyen mértékben szolgálja-e az adóalany adólevonásra jogosító gazdasági tevékenységét”.

Amennyiben igen, akkor a továbbiakban a személygépkocsi gazdasági tevékenység körében való használatának a tényleges mértékét nem szükséges külön út- vagy egyéb nyilvántartással alátámasztani, hanem az adóalany (függetlenül a gazdasági és a magánhasználat tényleges arányától) az 50 százalékos levonási tilalmat alkalmazza, azaz az 50%-át levonhatja.

Annak alátámasztása, hogy az adóalany az érintett személygépkocsit – bármilyen mértékben – adólevonásra jogosító gazdasági tevékenységhez használja, bármilyen (akár út-, vagy más egyéb) nyilvántartással történhet.

Értsük ezalatt tehát azt, hogy nem kell minden egyes kilométerről pontos útnyilvántartást vezetni. Ha néhány üzleti útról van bármilyen feljegyzés (pl. 1-1 napra szóló kiküldetési rendelvény), ami szerint a céges autót áfaköteles gazdasági tevékenységhez használtuk, akkor nincs akadálya az 50%-os levonásnak.

Természetesen, ha valakinek áfaköteles és áfamentes tevékenysége is van, és az 50%-os levonáshoz tud bizonyítani néhány üzleti utat, akkor ő az 50%-os áfát kell, hogy az arányosításba bevonja.

Te hogyan értelmezted az adóhatóság tájékoztatóját? Írd meg a hozzászólásokba!

vonal2.jpg
vonal2.jpg
banner.jpg
Klikk a képre!
vonal2.jpg


A bejegyzés címkéi

útnyilvántartás


Hozzászólások

Zsolt  -  

Sziasztok!

Én például tárgyalási jegyzőkönyvet vezetek, és aláirattatom az ügyfeleimmel.
Véleményem szerint az, hogy átalányadót fizetek felment a tételes bizonyítás kötelezettsége alól.
Ha nem céges használat, akkor magánhasználat, arról pedig adózom.
A használat mértéke az a szerencselem, ami benne van. Egyik hómapban több, másikban kevesebb.
A jelenlegi adómérték mellett szerintem inkább az állam jár jól.

Gábor  -  

Sziasztok,

Tehát csak akkor lehetséges az áfa 50%-os visszaigénylés, ha igazolok valamilyen mértékű üzleti használatot? Ha van egy-egy konferencia meghívás, akkor hogy igazolom hogy tényleg azzal az autóval volt (mondjuk egy parkolási bírsággal a helyszínről?). Az lehet e üzleti cél, hogy megvan a lehetősége annak, hogy szükség esetén azonnal autóba lehet ülni?

A cégautóadó megfizetése nem pont az ilyen jellegű adminisztrációs kötelezettségek alól mentesít? Ha nem, akkor tényleg felmerülhet a TAO általi elismertség, de ebbe a NAV eddig nem kötött bele...

Üdv
G

TÜNDE  -  

Azért nagyon érdekes jogszabályok ezek, valami nagy baj lehet , hogy mindenki másképp csinálja, máskép értelmezi a dolgokat és igazán csak találgatnak, hogy mi a helyes megoldás. Még két könyvelővel sem beszéltem, akik egyformán értelmezik a teendőket. Lehet hogy nem velünk van a probléma?????

Kriszta  -  

Az áfát én se vonom le. Nem olyan nagy összeget jelent a cégeim esetében.

Bencsik Csaba  -  

Nekem az a véleményem, hogy az áfa csak egy része a problémának, mivel van egy csomó egyéb elszámolható költség is amiről soha senki nem beszél, pedig az is adót érint (TAO.
Az Én véleményem az, hogy igen is mindenki vezessen útnyílvántartást, hogy igazolni tudja a költségeit és ráfordításait a társasági adóban is. Ha ezt nem teszi meg akkor szerintem támadható marad NAV oldalról. Vagy számlázza ki magának a személyes használatot és akkor semmilyen gondja nem lesz...

Csaba  -  

Nagy a bizonytalanság, hogyan is kell pontosan igazolni, ha nem útnyilvántartással.

Értem én, hogy "1-1 üzleti út leírásával", nade mennyi időnként? Havonta, évente, vagy a gépkocsi életében 1x is elég?

Tekintve, hogy egy nagyobb cégnél havi ÁFA bevallás van, ezért legcélszerűbb minimum havi 1 db üzleti út dokumentálása, amelynek érdekében a gépkocsi kellett, ez már szerintem elegendő, de ez csak szakmai vélemény.

Ha valakinek ritkábban van szolgáltatás számlája, mint 1 hónap, akkor elegendő lehet csak a ritkább dokumentálás is.

Viszont nem tiltott, hogy akár 1-2 kilométeres üzleti célú gépkocsi használat is elegendőnek tűnik a bizonyításhoz.

Mit gondoltok, egy meghívó egy konferenciára, vagy tárgyalásra már elég? (Szerintem igen.)

Csaba

Böröczky Zsuzsi  -  

Én teljesen egyetértek ezzel a véleménnyel. Nincs semmilyen arány meghatározva, csak az, hogy legyen.
Jó gondolat az adóbevallási időszakonként legyen valami, hiszen ekkor kell az áfalevonásról dönteni.

Zsuzsa  -  


Kicsit bonyolultan fogalmaztak, a lényeg nekem is
ugyanaz amit Te írtál.

kovács kati  -  

Én úgy értelmeztem, hogy valamilyen formában bizonyítanom kell, hogy a vállalkozás érdekében is történt út.
Én úgy értelmezem, értelmeztem, ha a gépkocsival pl. a szerelő megjelent javításon, azt le is számlázták, akkor nem kell nekem külön bizonygatnom, hogy a vállalkozás érdekében történő igénybevételt.

Abigél  -  

Szia!

Nálam ez a link csak össze-vissza jeleket hoz be. (Mozillában)

Molnár Ilona  -  

NAV levele értelmezhetetlen.Kár volt megjelentetni a honlapon.
Nem igénylem vissza az 50%-os ÁFÁ-t,megvárom amíg "kitalálják"
a biztos,egyértelmű választ,remélem elévülési időn belül.
Mivel visszaigénylő pozicióban vagyok-önellenőrzés nélkül-
a vissza nem igényelt ÁFÁ-t betehetem a bevallásomba.
Van jobb ötlet?