Itt a legújabb adónemünk, a REKLÁMADÓ

  |   írta: Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna   |  

A reklámok adóztatását szabályozó tíz paragrafusból álló törvény rendesen borzolja a kedélyeket. Elvonatkoztatva attól, hogy ez is egy újabb elvonás, maga a szabályozás bonyolultsága is feladja a leckét.

Adóalanyok


Érdemes a szabályozást úgy megközelíteni, hogy ki lehet érintve reklámadóval:
  • Reklámtevékenységből élő vállalkozás, azaz más reklámja közzétételét végzi ellenérték fejében. Itt az adókötelezettség alsó határa 500 millió forint.
  • Saját maga reklámozza a vállalkozó termékeit, azaz saját marketing csapattal végzi a különféle területeken történő reklámozást. Itt is 500 millió forint közvetlen költség a beugró.
  • Végül aki reklámot rendel meg, annak a nyilatkozat nélküli számlák havi 2,5 millió forint feletti részére kell 20% adót fizetnie.

Vegyük sorra a kötelezetteket


reklamado.jpgReklámozó tevékenységet klasszikusan az országos, vagy helyi televíziók, rádiók, újságok, és az internetes felületeket reklámozásra hasznosító vállalkozók tartoznak. Az ő helyzetük annyiban tiszta, hogy náluk a reklámtevékenység megállapítása nem okoz gondot, a bevételük nagy része reklámadó hatálya alá fog tartozni.
A reklámadó törvénynek nincs általános területi hatálya, illetve a magyar nyelvezetű reklám, vagy környezet sem minden esetben (pl. szabadtéri reklámhordozó) feltétel. Csak példaként: bármely járművön, ingatlanon megjelenő reklám, annak nyelvezetére való tekintet nélkül reklámadó tárgyi hatálya alá tartozik. Ha ehhez még hozzávesszük a kapcsolt vállalkozásokra vonatkozó szabályt, akkor egy külföldi tulajdonosú reklámcégnek gyakorlatilag végtelen nagy bevételt lehet összeszedni. Kitérőnek elég ennyi, a mi célközönségünk elsősorban a saját célú reklámozó, illetve a reklám megrendelői.

Saját célú reklám esetén két fontos dolgot kell megjegyezni:

  • saját célú reklámról akkor beszélünk, ha maga a cég a reklám közzétevője;
  • reklám közzétételével kapcsolatos összes közvetlen költséget be kell számítani.

És mit tekintünk reklámnak?


A pontos fogalom ismertetésétől eltekintve bármilyen közlés, tájékoztatás, megjelenés, ami a vállalkozás gyártott, vagy forgalmazott termékeinek megvásárlására buzdít, vagy a vállalkozás nevét hirdeti. Ugyanakkor nem minősül reklámnak ebből a halmazból az felirat, ami pusztán csak a cég nevét, elérhetőségeit tartalmazza és ennek nincs reklámcélja (NAV tájékoztatóban szerepel ez a megkülönböztetés). Nézzük meg példákon keresztül mi tartozik ide:
• Ha bérlünk egy falfelületet és arra mi magunk gyártatjuk le a nyomdával a plakátot, illetve a kihelyezést is elvégeztetjük egy erre szakosodott céggel, akkor a felsorolt költségeket mind-mind bele kell venni az adóalapba.
• A cég nevét és elérhetőségét tartalmazó fejléces papír, céges autón felirata, bögre, toll, munkaruha nem minősül reklámnak. Ha már ezeken a felületeken a cég tevékenysége is szerepel (pl. nemzetközi szállítmányozás), akkor az már reklám.
• Ha a csomagoláson nem csak a kötelező gyártó, termék, összetétel stb. felirat szerepel, hanem egy vásárlásra buzdító reklámakció, akkor annak nyomtatási pluszköltsége megint csak adóalap. Az más kérdés, hogy ezt lekövetni nyilvántartással lehetetlen.

...

Reklámadóelőleg-bevallás augusztus 20-ig?


Az eljárási szabályok mellett sem mennék el. Azt lehet mindenhol hallani, hogy augusztus 20-án előlegbevallást kell adni a reklámadó alanyának. Ez így nem igaz, helyette a következő két szabályt kell megjegyezni:
  • Ha alanya vagyok a reklámadónak, de 0 forint lenne a fizetendő adóm, akkor semmiféle bejelentkezés, nemleges előleg vagy záró bevallás beadásának kötelezettsége nem terhel.
  • Ha csak a megrendelői adókötelezettség terhel, akkor csak havi bevallást kell adnom, és csak azokról a hónapokról, amikor van fizetendő adóm, egyéb kötelezettség (előleg bevallása, feltöltési kötelezettség, éves bevallás) nem terhel.

További példák és a cikk folytatása a szeptemberi Irányadó magazinban>>



Hozzászólások

Andi  -  

További kérdés, higy a gyakorlatban mi lesz társasági adóalapot növelő, nem elismert költség a reklámra fordított kiadásokból.

Böröczky Zsuzsi  -  

Igen, ezt is taglalja majd a cikk. Bizony mindenkinek számolni kell, mert ha nincs reklámadó, a tao miatt így is emelkednek a költségek.

Andi  -  

Kérek egy kis súgást, csak akkor emelkedik a tao alap, ha megrendelőként nem rendelkezek nyilatkozattal (Googel, Facebook), vagy akkor is, ha reklámadó mentes saját célú reklámköltséget számolok el?

Böröczky Zsuzsi  -  

így szól a tao-törvény:
"A reklámadóról szóló törvény szerinti reklám közzétételével összefüggésben elszámolt költség (így különösen a reklám közzétevőjének vagy a reklám közzétételében közreműködőnek járó ellenérték), de legalább a reklám közzétételének szokásos piaci értéke, ha az adóalany nem rendelkezik a reklámadó alanyának olyan nyilatkozatával, miszerint a reklám közzétételével összefüggésben felmerült reklámadó kötelezettségét teljesíti vagy reklámadó-kötelezettség teljesítésre nem kötelezett."

Móse  -  

Kriszta, a saját reklám is adóköteles. Azaz szórólap, honlap, logóval ellátott toll, öngyújtó, ezaz,stb.

Kérdés, hogy az összeghatárt eléri-e. Nyilván nem. És akkor nincs se adókötelezettség, se bevallás. De a számításokat - bizonyítandó, hogy nincs annyi saját reklám - el kell készíteni.

Móse  -  

A logóval ellátott cuccok költsége persze csak akkor, ha az a tevékenységet is tartalmazza, nem pusztán logo v. cégnév és cím.

A NAV honlapján van egy részletes tájékoztató a reklámadóról.

Szép Henriette  -  

Minél többet olvasom és próbálom értelmezni, hogy melyik ügyfelemet milyen vonatkozásában érinti ez a törvény, annál inkább biztos vagyok benne, hogy egy beteg elme terméke ez a törvény.

Móse  -  

:-))
Egyetértek.

Szabolcs  -  

Kedves Alexandra!
Ezt értem, csak az nincs sehol leirva hogy az adófizetésre nem kötelezett adóalany az kicsoda!!! Ugyanis az nem szerepel itt, hogy az, aki 500mill alatt van!!! Igy ezt értelmezhetjuk ugy is hogy aki a reklamadonak nem adoalanya annak nem kell bevallast kesziteni!
Ehhez mit szol???

Alexandra  -  

Kedves Szabolcs!

Ha világosan le van írva, hogy ki az adó alanya és hogy mikor keletkezik adófizetési kötelezettség, akkor magának nem egyértelmű, hogy ki az adófizetésre nem kötelezett adóalany?
Egy törvényben nem írják le, hogy adófizetésre nem kötelezett adóalany az kicsoda, de egyértelműsítik, hogy ki az aki adófizetésre kötelezett adóalany. (kivételeket említenek, de nem gondolom, hogy itt szükség volna rá.) Amennyiben, nem haladja meg az 500 m Ft-os korlátot (mivel e fölött kötelezett adófizetésre) akkor ebből teljesen egyértelműen következik, hogy adófizetésre nem kötelezett. (ettől még alanya lehet, ha olyan tevékenységet folytat)
Nem értelmezhetjük úgy, hogy annak nem kell készítenie bevallást aki a reklámadónak nem alanya, mivel a szöveg pontosan így szól, hogy az adófizetésre nem kötelezett ADÓALANY......Ki nem kötelezett adófizetésre? Akinek az adóköteles tevékenységből nem származott 500 m Ft nettó árbevétele az adóévben.
S miért nem kötelezett? Mert 0 Ft-ot nem tud befizetni, nem kötelezik adófizetésre.

Én így gondolom, így értelmezem a törvényt.
Nem személyeskedek és eddig semmilyen bántó dolgot nem írtam Önnek. Mivel a célom nem az, hogy Önt a földbe tiporjam a kérdőjeleim számával, illetve személyeskedéssel.
Érvelni van értelme, a másikat virágnyelven leh....zni azt gondolom nincs, nem ez a lényeg, hanem hogy megosszuk gondolatainkat, döntsünk és jól végezzük a munkánkat!

További szép napot kívánok!


Tisztelettel:
Alexandra

Szabolcs  -  

Nem személyeskedek, csak probálom értelmezni ezt a *arságot. Remélem így van ahogy mondja, mert nem adok be ezzel kapcsolatban semmit, bárcsak be kéne adnom :)

Alexandra  -  

Kedves Szabolcs!

Azt gondolom, mivel ez a reklámadóról szóló törvényben szerepel, ezért az adófizetés a reklámadóra vonatkozik,igen.
A 7§ (1) Az adó alanya adókötelezettségét - önadózás útján - az adóévet követő ötödik hónap utolsó napjáig állapítja meg és vallja be az e célra rendszeresített nyomtatványon az állami adóhatósághoz.
Mivel e törvény csak a reklámadóról szól, nem gondolnám, hogy az adófizetés pl. a társasági adóra és annak fizetési kötelezettségére irányulna.
Ajánlom figyelmébe a 2,3,4 és 5 §-okat, ahol leírják az adó alanyát, adókötelezettséget, adó alapját illetve mértékét.
Ezek mind a reklámadóra vonatkoznak.

Tisztelettel:
Alexandra

Szabolcs  -  

A torvenybe ez van: Az adófizetésre nem kötelezett adóalany adó, adóelőleg és előleg-kiegészítés bevallására nem kötelezett.

Tehat adofizetesre nem kotekezett adoalany...az adofizetes ebben az esetben a reklamadora vonatkozik? Mert adofizetesre pl egy egyeni vallalkozo kotelezett, de reklamado fizetesre nem, mert ugye nem eri el az 500milliot.

Akkor most hogyis van ez? Kire vonatkozik a reklamado bejelentes, ha 0 akkor is????

Judit   -  

Köszönjük szépen.

És mit irjon a számlára a reklám nyújtója,ha terheli ugyan adó,de az nulla?
Azt,hogy a reklám közzététele után adófizetési kötelezettség nem terheli,vagy azt,hogy az adóbevallási,adófizetési kötelezettségének eleget tesz?Ugyanis e tekintetben sem egyértelmű a jogszabály.

Emőke  -  

Nagyon köszönöm, már nagyon vártam! :-) Végre értem!!! :-D

Alexandra  -  

Kedves konyvelozona.HU!
A törvényből olvasható ki,hogy aki az adó alanya, de fizetési kötelezettsége nem keletkezik, nem kell bevallást beadnia.
2014. évi XXII. tv a reklámadóról
7§ (6) bekezdés.

Üdvözlettel:
Alexandra

konyvelozona.HU  -  

Bocsánat, de ti honnan olvassátok ki, hogy "Ha alanya vagyok a reklámadónak, de 0 forint lenne a fizetendő adóm, akkor semmiféle bejelentkezés, nemleges előleg vagy záró bevallás beadásának kötelezettsége nem terhel."?

Ügyfelünk helyi média, ha éveken keresztül összeadjuk a bevételét, akkor sem éri el az 500M határt.
Nem kell neki a nagy nullást beadnia?

Orsi  -  

Reklámadó törvény 7.§. (6) Az adófizetésre nem kötelezett adóalany adó, adóelőleg és előleg-kiegészítés bevallására nem kötelezett.

konyvelozona.HU  -  

Köszönöm szépen!

Úgy könnyű, ha elolvastad. :) :) :)

Kriszta  -  

Szóval ha a cégem több bolttal rendelkezik, akkor ő nem fizet reklámadót, mivel csak a cégtábla van kint a boltoknál, van egy céges honlapja illetve szórólapjai vannak az éppen aktuális akciókról a vevőknek...de máshol nem reklámozza magát(se TV, se rádió)? Jól értelmeztem a kérdést... Köszönöm szépen...